- Školský vzdelávací program
- 1. ročník - učebný plán
- 1. ročník - Matematika
- 1. ročník - SJL
- 1. ročník - Etická výchova
- 1. ročník - Hudobná výchova
- 1. ročník - Výtvarná výchova
- 1. ročník - Prírodoveda
- 1. ročník - Telesná výchova
- 1. ročník - Mladý záchranár
- 2. ročník - učebný plán
- 2. ročník - SJL
- 2. ročník - Matematika
- 2. ročník - Vlastiveda
- 2. ročník - Prírodoveda
- 2. ročník - Informatická výchova
- 2. ročník - Telesná výchova
- 2. ročník - Etická výchova
- 2. ročník - Hudobná výchova
- 2. ročník - Výtvarná výchova
- 2. ročník - Mladý záchranár
- 3. ročník - učebný plán
- 3. ročník - SJL
- 3. ročník - Matematika
- 3. ročník - Vlastiveda
- 3. ročník - Prírodoveda
- 3. ročník - Anglický jazyk
- 3. ročník - Etická výchova
- 3. ročník - Informatická výchova
- 3. ročník - Výtvarná výchova
- 3. ročník - Hudobná výchova
- 3. ročník - Telesná výchova
- 3. ročník - Mladý záchranár
- 4. ročník - SJL
- 4. ročník - Matematika
- 4.ročník - Prírodoveda
- 4. ročník - Anglický jazyk
- 4. ročník - Výtvarná výchova
- 4. ročník - Pracovné vyučovanie
- 4. ročník - Etická výchova
- 4. ročník - Informatická výchova
2. ročník - Informatická výchova
INFORMATICKÁ VÝCHOVA
Matematika
2.ročník
Poznámky
Štátny vzdelávací program
1
Školský vzdelávací program
0
Spolu:
1
ZÁKLADNÝ PREDMET: INFORMATICKÁ VÝCHOVA
1. Charakteristika učebného predmetu a jeho význam v obsahu vzdelávania
Informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu
myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúžia ako všeobecný prostriedok komunikácie. Na 1. stupni ZŠ sa budujú základy predmetu informatika a preto sa názov predmetu prispôsobil na informatická výchova. Poslaním vyučovania informatiky/informatickej výchovy je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika/informatická výchova a aplikovaním informačných technológií vo vyučovaní iných predmetov, medzi predmetových projektov, celoškolských programov a pri riadení školy. Systematické základné vzdelanie v oblasti informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí rovnakú príležitosť pre produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR v informačnej a znalostnej spoločnosti, ktorú budujeme. Oblasť informatiky zaznamenáva mimoriadny rozvoj, preto v predmete informatika/informatická výchova je potrebné dôkladnejšie sa zamerať na štúdium základných univerzálnych pojmov, ktoré prekračujú súčasné technológie. Dostupné technológie majú poskytnúť vyučovaniu informatiky/informatickej výchovy široký priestor na motiváciu a praktické projekty.
Časová dotácia
► 2. ročník
► 1 hodina týždenne/ 33 hodín ročne
2. Ciele predmetu
Cieľom informatickej výchovy na 1. stupni ZŠ jezoznámenie sa s počítačom a možnosťami jeho využitia v každodennom živote.
Prostredníctvom aplikácií obsahom aj ovládaním primeraných veku žiakov získať základné zručnosti v používaní počítača. V rámci medzipredmetových vzťahov si žiaci pomocou rôznych aplikácií precvičujú základné učivo z matematiky, slovenského a cudzieho jazyka, získavajú vedomosti za podpory edukačných programov z prírodovedy a vlastivedy a rozvíjajú svoju tvorivosť a estetické cítenia v rôznych grafických editoroch.
Dôraz klásť pri tom nie na zvládnutie ovládania aplikácie, ale na pochopenie možností, ktoré môžeme využiť pri každodenných činnostiach. Najvhodnejšie sa javí využitie programov určených špeciálne pre žiakov, prostredníctvom ktorých by sa zoznámili s najbežnejšími činnosťami vykonávanými na počítači (aplikácie určené pre dospelých nie sú vhodné kvôli ich prílišnej komplexnosti).
3. Obsah učebného predmetu
Vzdelávací obsah informatiky v Štátnom vzdelávacom programe je rozdelený na päť
tematických okruhov:
1. Informácie okolo nás
2. Komunikácia prostredníctvom IKT
3. Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie
4. Princípy fungovania IKT
5. Informačná spoločnosť
Učivo v tematickom okruhu Informácie okolo nás je kľúčové už aj pre nižšie stupne
vzdelávania. Pojem informácia, typy informácií (textová, multimediálna, atď.), aplikácie na
spracovávanie špecifických informácií sú veľmi dôležité pre pochopenie mechanizmov pri
riešení najrôznejších problémov pomocou, resp. prostredníctvom IKT.
Žiaci by sa už od prvej triedy mali učiť pracovať so základnými počítačovými aplikáciami, aby:
1. vedeli základné postupy pri práci s textom a jednoduchou prezentáciou,
2. získali prvé zručnosti pri kreslení v grafickom prostredí a spracovávaní grafických
informácií,
3. porozumeli nahrávaniu a prehrávaniu zvukov a videí,
4. pochopili spôsoby reprezentácie základných typov informácií (reprezentovanie
farieb a obrázkov),
5. pomocou IKT dokázali realizovať čiastkové úlohy a výstupy z projektového
vyučovania.
Ďalší tematický okruh Komunikácia prostredníctvom IKT sa venuje využitiu nástrojov
internetu na komunikáciu, na vlastné učenie sa a aj na riešenie školských problémov, na
získavanie a sprostredkovanie informácií. Žiaci:
1. by sa mali naučiť pracovať s elektronickou poštou,
2. by mali pochopiť spôsob a mechanizmy vyhľadávania informácií na internete,
3. by si mali uvedomovať bezpečnostné riziká pri práci s internetom.
4. by mali pochopiť spôsob definovania kľúčového slova, vyhľadávanie podľa
kľúčového slova
5. by mali zvládnuť výber potrebných informácií
V tematickom okruhu Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie sa žiaci
zoznámia so špecifickými postupmi riešenia problémov prostredníctvom IKT. Zoznámia sa s
pojmami ako algoritmus, program, programovanie. Najväčším prínosom tohto okruhu bude
to, že žiaci získajú základy algoritmického myslenia a schopnosť uvažovať nad riešením
problémov pomocou IKT. Naučia sa uvažovať nad rôznymi parametrami efektívnosti rôznych
riešení problémov, naučia sa rôzne postupy a mechanizmy pri riešení úloh z rôznych oblastí.
Tematický okruh Princípy fungovania IKT sa venuje popisu a pochopeniu mechanizmov
informačných a komunikačných technológií.
Žiaci by sa mali zoznámiť
1. s možnosťami vstupných a výstupných zariadení,
2. rôznych oblastí určenia softvéru,
3. so získavaním základných zručností pri práci so súbormi a priečinkami,
4. s elementárnymi funkciami lokálnej siete a internetu.
Tematický okruh Informačná spoločnosť sa zaoberá sa etickými, morálnymi a spoločenskými aspektmi informatiky. Oboznamuje s možnými rizikami a metódami na
riešenie týchto rizík. Žiaci by mali
1. sa oboznámiť s ukážkami využitia IKT v bežnom živote,
2. pochopiť, že používanie IKT si vyžaduje kritický a zvažujúci postoj k dostupným
informáciám,
3. viesť k zodpovednému používaniu interaktívnych médií – rozumieť rizikám, ktoré
sa tu nachádzajú.
Informácie okolo nás
Pojmy:
• textový dokument, čísla a znaky, slová, vety, jednoduché formátovanie, textové
efekty
• obrázok, nástroje pero, čiara, štetec, vypĺňanie farbou, paleta
• zvuk, zvukový súbor, prehrávač, nahrávanie, efekty
• animácia
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
• ukladanie rôznych informácií do súborov (text, obrázok, zvuk),
• jednoduché nástroje na úpravu textových dokumentov (zmena veľkosti písma,
hrúbka a kurzíva),
• dodržiavanie základných zásad písania textu,
• kombinácia textu a obrázka,
• základy kreslenia v grafickom prostredí (farby a hrúbky čiar, jednoduché nástroje),
úprava obrázkov (kopírovanie, otáčanie),
• tvorba jednoduchých animácií,
• počítačové didaktické hry, ktoré obsahujú rôzne typy informácií (matematické
hlavolamy s číslami, hádanie slov, dopĺňanie písmen, dokresľovanie do obrázkov
do mapy),
• prezentovanie výsledkov vlastnej práce.
Komunikácia prostredníctvom IKT
Pojmy:
• e-mail, poštový program, e-mailová adresa, adresár,
• www, webový prehliadač, webová stránka, odkaz, vyhľadávanie na webe,
• bezpečnosť, zásady správania sa v prostredí internetu.
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
• správne posielanie a prijímanie jednoduchých listov (rodičom, učiteľke,
spolužiakom... ),
• bezpečné a etické správanie v e-mailovej komunikácií (ochrana osobných
údajov),
• žiaci zistia e-mailové adresy rodičov a kamarátov (využitie adresára),
• detské webové stránky (rozprávky, obrázky), on-line hry, zásady správania sa na
portáloch,
• vyhľadávanie informácií a obrázkov na internete a ich správne použitie,
• práca s kľúčovým slovom,
• výber vhodnej informácie.
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie
Pojmy:
• postup, návod, recept,
• riadenie robota, obrázková stavebnica, postupnosť krokov,
• detský programovací jazyk, elementárne príkazy, program,
• robotická stavebnica.
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
• skladanie podľa návodov (stavebnice, hlavolamy, origami),
• zápis/vytvorenie postupu, receptu, návodu a práca podľa návodu,
• v počítačovom prostredí riešenie úloh pomocou robota, skladanie obrázkov z
menších obrazcov, okamžité vykonávanie príkazov, vykonanie pripravenej
postupnosti príkazov,
• riešenie jednoduchých algoritmov v detskom programovacom prostredí (kreslenie
obrázkov, pohyb animovaných obrázkov).
Princípy fungovania IKT
Pojmy:
• základné periférie na ovládanie počítača, myš, klávesnica,
• tlačiareň, skener,
• CD, USB – pamäťový kľúč, CD mechanika,
• ukladanie informácií, súbor, meno súboru,
• vytváranie priečinkov, ukladanie do priečinkov,
• digitálny fotoaparát, mikrofón, slúchadlá.
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
• funkcie vybraných klávesov,
• práca s tlačiarňou, skenerom,
• práca s rôznymi médiami – čítanie CD, čítanie a zapisovanie na USB kľúč,
• uloženie informácií do súboru, otvorenie, premenovanie, zrušenie,
• vytváranie a pomenovanie priečinkov, ukladanie do priečinkov,
• základy ovládania digitálneho fotoaparátu, presun fotografie z fotoaparátu do
počítača.
Informačná spoločnosť
Pojmy:
• informačné technológie v škole (edukačné programy, komunikácia)
• voľný čas a IKT (počítačové hry, hudba, filmy),
• bezpečnosť počítača, správne používanie hesiel
Vlastnosti a vzťahy, postupy a metódy:
• objavovanie a využívanie rôznych typov edukačných programov pre rôzne
predmety
• využitie komunikačných možností IKT v škole
• aké rôzne profesie sú pri tvorbe edukačných programov a počítačových hier
(výtvarník, skladateľ, animátor, scenárista, rozprávač, ...)
• prečo a pred kým treba chrániť počítač
Tematický okruh
Obsahový štandard
Výkonový štandard
1.
Princípy fungovania IKT
-oboznámenie sa s bezpečnostnými pravidlami práce v PC učebni
-oboznámenie sa s počítačom
-ovládanie klávesnice, myši
-získanie zručnosti s kreslením v
grafickom editore a písaním
klávesnicou
-oboznámenie sa s ovládaním tlačiarne
Žiak je schopný:
- vymenovať z akých základných častí sa skladá PC
-samostatne vypnúť a zapnúť PC
-pracovať s
myšou a klávesnicou
-minimalizovať a maximalizovať pracovné okno
-orientovať sa v prostredí
jednoduchého grafického editora
-samostatne pracovať s jednotlivými nástrojmi
-samostatne nakresliť obrázok
2.
Informácie okolo nás
-oboznámenie sa s prostredím grafického editora – nástroj, výplň a štetec, výber farby, krok späť, čiara, hrúbka čiary, geometrické tvary
-vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry, riešiť problémy
-vie samostatne pracovať s jednotlivými nástrojmi, ale i podľa návodu, nakresliť obrázok
-vie pracovať s obrázkom: kopírovať, prilepiť, otáčať, prevrátiť obrázok
-nakresliť obrázok pomocou geometrických tvarov
3.
Komunikácia prostredníctvom ITK
-oboznámenie sa s prostredím detskej webovej stránky a bezpečnostným správaním na internete
-písanie webovej adresy, písanie mailov, ovládanie klávesnice
-bezpečné správanie na internete
-základy slušného správania na internete
-vie na internete vyhľadať vyhľadávať vhodné obrázky
-vie si samostatne nájsť informáciu na internete
-pomocou učiteľa si založiť vlastnú e-mailovú schránku
-rozozná vhodné detské webové stránky
-pozná nebezpečenstvo zverejňovania vlastných údajov
-vie samostatne spustiť hru z internetu
4.
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie
-získanie základov algoritmického myslenia
-využívanie možností IKT pri riešení úloh v rámci projektového vyučovania
-prezentovanie projektov
-vie pracovať s príkazmi v priamom režime
-rieši jednoduché algoritmy v detskom programovacom prostredí
-vytvára jednoduchý multimediálny projekt
-vie samostatne prezentovať pred spolužiakmi svoju prácu
-dokončí začatú prácu
5.
Informačná spoločnosť
-oboznámenie sa s možnosťami využívania počítačov pri vzdelávaní a hre so zásadami správneho sedenia pri počítači, so psychohygienou práce s PC
-ovládanie jednoduchých hier a výukových programov
-vie samostatne otvoriť textový editor
-vie prepísať jednoduchý text, uložiť ho, otvoriť
- vie upravovať text: kopírovať, mazať, presúvať
-vie vysvetliť zásady správneho písania klávesnicou
- používa veľké a malé písmena
-vie používať nástroje na úpravu textov
-vie vytvoriť pozvánku
-ovláda zásady správneho sedenie pri PC
4. Požiadavky na výstup pre 1. stupeň ZŠ
Obsahový štandard
Oboznámenie sa s počítačom, ovládanie klávesnice, myši, tlačiarne, skenera. Oboznámenie s prostredím jednoduchého grafického editora – kreslenie obrázka voľnou rukou, s použitím nástrojov, efektívne využívanie nástrojov grafického editora pri kreslení obrázkov (kreslenie pomocou geometrických tvarov, priamok, výberu, kopírovania, presúvania...). Vytváranie jednoduchých animácií. Práca s textovým editorom, jednoduché formátovanie textu, vkladanie obrázkov do textu, kopírovanie, mazanie, presúvanie. Vytváranie, ukladanie, mazanie dokumentu, vytváranie priečinkov. Oboznámenie sa s nástrojmi a prezeranie a vyhľadávanie, využívanie internetu ako zdroj zábavy, ale aj informácií v textovej i obrazovej podobe, využívanie e-mailovej pošty, bezpečné správanie na internete, základy slušného správania na internete. Spúšťanie hry a hudby z CD a internetu, ovládanie jednoduchých hier. Práca s multimédiami, nahrávanie zvukov. Získanie základov algoritmického myslenia. Využívanie možností IKT pri riešení úloh v rámci projektového vyučovania, prezentovaní projektov.
Výkonový štandard
Žiak je schopný:
vymenovať z akých základných častí sa skladá počítač, samostatne zapnúť a vypnúť počítač, pracovať s myšou, klávesnicou, za pomoci učiteľa skenovať, správnym spôsobom uchopiť a spustiť CD, DVD, minimalizovať a maximalizovať pracovné okno, zatvoriť ho, pracovať s jednoduchými hrami ovládateľnými myšou a klávesnicou, chápať rozdiel medzi ťahaním a klikaním myšou, rozdiel medzi dvojklikom a jedným kliknutím, stláčaním pravého a ľavého tlačidla, digitálnym fotoaparátom odfotiť spolužiaka a fotku uložiť za pomoci učiteľa do priečinku, dokument (fotografiu, obrázok) vytlačiť na tlačiarni, ovládať samostatne výučbový SW, spustiť CD, DVD cez tento počítač, pracovať s USB kľúčom (vytvoriť priečinok, kopírovať dokumenty, obrázky), sa orientovať v prostredí jednoduchého grafického editora, samostatne pracovať s jednotlivými nástrojmi v grafickom editore, samostatne, ale i podľa návodu, nakresliť obrázok, vytvoriť návod a využiť jednotlivé nástroje, samostatne s obrázkom pracovať a používať operácie (kopírovanie, prilepenie, otáčanie, prevrátenie), nakresliť efektívne obrázok pomocou geometrických tvarov, obrázok uložiť a otvoriť, upraviť alebo dotvoriť obrázok a fotografiu v jednoduchom grafickom editore, vložiť obrázok cez schránku, vytvoriť jednoduchú animáciu v grafickom editore, sa orientovať v jednoduchých hrách a hypertextoch na internete, si samostatne nájsť a prečítať informáciu na internete, s pomocou učiteľa si založiť vlastnú e-mailovú schránku, e-maily posielať a prijať, používať jednoduché zásady písania e-mailov, pozná nebezpečenstvo zverejňovania vlastných údajov, rozpoznať vhodné detské webové stránky – vzdelávacie, zábavné, náučné. Je oboznámený s neblahým vplyvom stránok, propagujúcich násilie a s erotickým zameraním, napísať v správnom tvare internetovú adresu webovej stránky, si samostatne spustiť hru z internetu, na internete vyhľadávať obrázky, ukladať ich, kopírovať do priečinka a upravovať ich vo vhodnom prostredí, pochopiť základné autorské práva pri kopírovaní textu, obrázkov, hier, CD..., získať základy algoritmického myslenia – príkazy v priamom režime, riešiť jednoduché algoritmy v detskom programovacom prostredí, vytvoriť jednoduchý multimediálny projekt, pracovať v prostredí jednoduchého textového editora, samostatne napísať, prepísať jednoduchý text, samostatne text uložiť a otvoriť, upravovať text – kopírovanie, mazanie, presúvanie, vysvetliť zásady správneho písania klávesnicou –
5. Metódy a formy práce
Pri vyučovaní informatickej výchovy budeme využívať nasledovné metódy, ktoré zefektívnia vyučovanie:
- motivačné metódy: motivačný rozhovor, motivačný výklad, motivačné rozprávanie, motivačné demonštrácie
- expozičné metódy: výklad, vysvetľovanie, opis, demonštrácia, metóda ukážky, metóda pozorovania, napodobňovania, metóda hry, metódy s heurestickou funkciou, samostatná práca žiakov
- fixačné metódy: napodobňovanie, opakovanie, tiež herné a súťaživé metódy
- diagnostické metódy: metódy pozorovania, žiacke projekty, metódy samostatnej práce žiakov
a jednotlivé formy práce:
- individuálna
- kooperatívna
- frontálna
6. Učebné zdroje
Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov budeme využívať nasledovné učebné zdroje:
odborné publikácie pre vyučujúcich webové stránky, materiálno-technické a didaktické prostriedky (počítače, dataprojektor, CD-ROM)
7. Hodnotenie predmetu
Pri hodnotení budeme pristupovať ku každému žiakovi individuálne. Neporovnávame výsledky detí medzi sebou, ale hodnotíme každého podľa jeho možností a schopností. Snaha každého učiteľa je pozitívne hodnotenie. V danom predmete sú žiaci priebežne hodnotení podľa svojich výsledkov a snahy. Žiakov postupne budeme viesť, aby sa vedeli ohodnotiť sami, ale aj svojho spolužiaka. Žiaci sú na vysvedčení hodnotení slovne. Vychádzame z Metodického pokynu č. 7/ 2009-R z 28. apríla 2009 na hodnotenie žiakov základnej školy.
8. Prierezové témy:
- žiaci sa oboznamujú s pojmami údaj a informácia, s rôznymi typmi údajov, s ich zbieraním, uchovávaním, zobrazovaním, spracovaním a prezentovaním, analýzou, hodnotením a tvorbou
- žiaci sú vychovávaní k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov
- rozvíjajú si formálne a logické myslenie, naučia sa viaceré metódy na riešenie problémov
- žiaci sa naučia prezentovať svoju prácu písomne aj verbálne s použitím informačných a komunikačných technológií